Voertuigen hebben een flinke impact op het milieu, zowel door uitstoot als door productie van brandstof en de voertuigen zelf. Elektrische, aardgas- en waterstofvoertuigen verbeteren de luchtkwaliteit, verminderen de CO2-uitstoot en maken minder lawaai. 

De auto-industrie is verantwoordelijk voor 10 procent van de industriële uitstoot. Logisch dat verduurzaming essentieel is om de klimaatdoelen te halen. Elektrificatie is belangrijk, maar niet de enige weg. Door circulair te denken (delen, slim laden, opknappen, hergebruiken en recycleren) kun je milieu-impact én kosten verlagen.

Circulaire strategieën 

Doelstelling 1: totale hoeveelheid materialen verminderen  
  • Leasing en deelprogramma’s: overweeg leasing of deelsystemen voor voertuigen. Zo worden ze maximaal benut en zijn er minder nieuwe auto’s nodig. Zorg voor een goed reserverings- en monitoringssysteem. Denk ook aan openbaar vervoer en trainingen in zuinig rijden. 

  • Regelmatig onderhoud: goed onderhoud verlengt de levensduur. Kies voor elektrisch rijden voor minder impact tijdens gebruik. Afgedankte batterijen kunnen een tweede leven krijgen. 

  • Hergebruik: neem verantwoordelijkheid voor wat er na gebruik gebeurt. Worden oude wagens die niet meer aan de lage-emissiezonenormen voldoen doorverkocht? Dan blijft de uitstoot een probleem. Een betere keuze is onderdelen hergebruiken en materialen recycleren. Vraag bij leasing wat er na de leasetermijn gebeurt met voertuigen of onderdelen zoals banden. 

Doelstelling 2: niet-hernieuwbare virgin input verminderen  
  • Herbruikbare en gereviseerde onderdelen: voertuigen met herbruikbare en gereviseerde onderdelen verminderen de behoefte aan nieuwe onderdelen uit niet-hernieuwbare grondstoffen. 

  • Remanufacturing: overweeg voertuigen die volgens het remanufacturing-principe zijn gebouwd. Hierbij worden gebruikte onderdelen opgeknapt tot ze in bijna nieuwe staat zijn. Dit bespaart zowel afval als nieuwe grondstoffen. 

  • Gerecycleerde materialen: ga voor voertuigen waarin gerecycleerde materialen zijn verwerkt om de afhankelijkheid van nieuwe grondstoffen te verminderen. 

Doelstelling 3: gebruiksduur verlengen  
  • Modulaire ontwerpen: kies voertuigen met modulaire opbouw zodat specifieke onderdelen makkelijk vervangbaar zijn. Dit verlengt de levensduur en vermindert nieuwe productie. 

  • Garanties optrekken: door contractueel langere garanties te eisen voor tweedehandsvoertuigen en -onderdelen stimuleer je de tweedehandsmarkt en verbetert de kwaliteit. 

  • Repareerbaarheid: kies voor ontwerpen die reparatie eenvoudig maken. Bijvoorbeeld schroeven en bouten in plaats van dichtlassen of -plakken. 

Doelstelling 4: potentieel hergebruik van product(onderdelen) maximaliseren  

Gestandaardiseerd ontwerp: vooral bij batterijen biedt standaardisering grote voordelen. Als batterijen uniforme afmetingen en specificaties hebben, kunnen ze breder worden toegepast. 

Doelstelling 5: potentieel hergebruik van materiaal maximaliseren  

Contractuele afspraken terugname en hergebruik: eis in je contract dat de leverancier voertuigen terugneemt aan het einde van hun levensduur. Zo zorg je dat ze verantwoord worden afgevoerd. Zo’n terugnameverplichting stimuleert leveranciers om te investeren in betere methoden voor hergebruik, recyclage en afvalbeperking. 

Voorbeelden in Vlaanderen

Ontdek hier goede voorbeelden van circulair aankopen in voertuigen.

  • CE subsidie

    CE subsidie

    15/07/2021

    Ellio

    We weten ondertussen allemaal wel dat e-bikes een duurzaam alternatief zijn voor de wagen. Maar een enorm pijnpunt is de geringe veiligheid voor de gebruiker van e-bikes, en in het bijzonder van speed... Lees meer
  • Circulair aankopen

    Circulair aankopen

    20/12/2019

    TCO voor tractoren

    Total Cost of Ownership analyse voor tractoren levert verrassende resultaten op bij Krinkels NV Krinkels NV is een landschapsaannemer. Lees meer
  • Circulair aankopen

    Circulair aankopen

    19/12/2019

    Stad Kortrijk ontmantelt end-of-life dienstwagens

    Circulariteit in samenwerkingsovereenkomsten Bij einde levensduur van  dienstvoertuigen, wil de Stad Kortrijk om een circulaire manier omgaan m Lees meer
  • Circulair aankopen

    Circulair aankopen

    17/12/2019

    Interieur bestelwagens krijgt een tweede leven

    Proximus plaats inrichting van end-of-life wagens in nieuwe vloot Kleine bestelwagens zijn voor Proximus cruciaal voor het leveren van klantgericht Lees meer
  • Circulair aankopen

    Circulair aankopen

    11/12/2019

    Routeoptimalisatie en raamcontracten

    Krinkels NV ontwikkelt interactieve kaart met afzetlocaties voor groenafval Krinkels NV wordt, als landschapsaannemer, dagelijks geconfronteerd met grot Lees meer
  • CE subsidie

    CE subsidie

    21/05/2017

    Honda

    "Minder afval en minder vrachtwagens op de baan" Liesbeth Vande Velde, milieucoördinator Lees meer
  • CE subsidie

    CE subsidie

    21/05/2017

    Caterpillar

    "Sommige onderdelen slijten niet. Waarom ze dan niet hergebruiken?" Marc Biesemans, plant engineer bij Caterpillar Lees meer