

Kruimelpad
Zonder juiste communicatie schep je geen draagvlak voor iets nieuws. Zeker als het gaat om een grote verandering die zoveel mogelijk mensen, bedrijven, overheden ... in beweging wil krijgen. Daarom zetten we volop in op de kracht van communicatie als hefboom om de circulaire economie de wind in de zeilen te geven.
Soms zegt een beeld meer dan duizend woorden.

Hoe ‘verkoop’ je de circulaire economie?
Duurzame verandering vraagt om slimme communicatie die inspireert tot actie. Onder ‘slim’ verstaan we:
- Juist – De term circulariteit wordt te pas en te onpas gebruikt. Trap niet in de val van greenwashing en hou je aan de definitie: de circulaire economie zet waardebehoud voorop, laat niets verloren gaan en maakt van afval opnieuw een grondstof.
- Doeltreffend – Met feiten en cijfers alleen kom je er niet. Om mensen te mobiliseren, moet je begrijpen waar de weerstand vandaan komt en oplossingen voorstellen die (de waarden van) je doelpubliek aanspreken.
- Geloofwaardig – Als ‘boodschapper’ moet je het vertrouwen genieten van je doelgroep en een rolmodel zijn.
Systeemdenken en gedragsverandering
In juni 2024 vond een inspirerende Wavemaker-sessie plaats rond duurzame gedragsverandering in de context van de circulaire economie. Dit zijn de belangrijkste oogopeners:
Systeemdenken
We vinden onszelf rationele wezens terwijl we bijna al onze beslissingen intuïtief nemen. Wil je dat je boodschap landt? Dan moet je begrijpen dat ons brein via twee systemen werkt:

Veel communicatie over circulariteit en duurzaamheid faalt omdat ze zich richt op systeem 2, terwijl het merendeel van beslissingen door systeem 1 wordt genomen. Om mensen te laten warmlopen voor je ideeën, richt je je communicatie beter op systeem 1. Zo pak je het aan:
- Begrijp hoe je doelgroep zich voelt.
- Bepaal hoe je wil dat ze zich voelen.
- Vind manieren om ze een goed gevoel te geven.
Door eerst verbinding te maken met emoties, voelen mensen zich gezien en begrepen. Resultaat: je stelt systeem 1 gerust en je argumenten worden beter ontvangen.
Gedragsverandering
Vergroot de impact van je communicatiecampagnes met deze kernprincipes voor gedragsverandering:
- Ingroup/outgroup – Zorg ervoor dat je doelgroep zich deel voelt van je ‘team’ door in je communicatie gemeenschappelijke waarden en doelen te onderstrepen. Zo zijn mensen meer verbonden bij je missie en nemen ze je boodschap makkelijker aan.
- Framing – Met positieve framing maak je een verhaal aantrekkelijker en overtuigender. Leg de nadruk op wat mensen te winnen hebben in plaats van wat ze moeten opgeven. Kies je woorden zorgvuldig en ga na welke je best gebruikt om mensen aan te spreken.
- Verliesaversie – De angst om iets te verliezen weegt vaak zwaarder door. Benadruk in je communicatie de positieve uitkomsten van duurzaam gedrag in plaats van de opofferingen.
- Sociale bewijskracht – We zijn geneigd om anderen na te doen. Toon zoveel mogelijk voorbeelden van het ‘juiste’ gedrag. Anderen gaan het vanzelf volgen als ze zien dat het normaal of wenselijk is binnen hun sociale groep.
- Paradox of choice – Mensen willen graag keuze, maar ook weer niet te veel. Dat geeft keuzestress. Beperk het aantal keuzes en maak de eerste stap naar verandering zo makkelijk mogelijk. Geef feedback en vier kleine successen om mensen gemotiveerd te houden.
Smaakt naar meer?
Communicatie Vlaanderen Circulair

Communicatiekit
Via de hefboom communicatie willen we nieuw gedrag en een nieuwe cultuur bevorderen door te inspireren, goede praktijken te delen, Vlaanderen als koploper te tonen én te rapporteren aan de overheid.
Online communities
Bouw
Word lid van onze community op LinkedIn en ontdek meer over circulaire bouw.
Aankopen
Word lid van onze community op LinkedIn en leer alles over circulair aankopen.
Ecodesign
Word lid van onze community op LinkedIn en steek je licht op over ecodesign.
Lokale besturen
Word lid van onze community op LinkedIn en lees meer over lokale besturen.
Voedselketen
Word lid van onze community op LinkedIn en verdiep je in circulaire voedselketens.
Bio-economie
Word lid van onze community op LinkedIn en kom meer te weten over circulaire bio-economie.
Vlaanderen Circulair
Word lid van onze community op LinkedIn en duik in alles wat circulair is.
Doe mee!
We hebben nog een lange weg te gaan. Samen met jou? Welkom als je mee wil communiceren over de circulaire economie. Of als je de krachten wil bundelen om de circulaire boodschap zo breed mogelijk te verspreiden.