megafoon

Zonder juiste communicatie schep je geen draagvlak voor iets nieuws. Zeker als het gaat om een grote verandering die zoveel mogelijk mensen, bedrijven, overheden ... in beweging wil krijgen. Daarom zetten we volop in op de kracht van communicatie als hefboom om de circulaire economie de wind in de zeilen te geven.

Soms zegt een beeld meer dan duizend woorden.

Van lineair naar circulair

Infografieken

Onze infografieken doen de circulaire economie, en alles wat er (in)direct bij komt kijken, glashelder uit de doeken. 

Infografiek

15/07/2025

R-strategieën

De R-strategieën zijn een praktisch handvat voor circulair ondernemen. Deze strategieën staan geordend op de mate van circulariteit.

Downloaden
Infografiek

15/07/2025

De circulaire economie in 'vlindergrafiek'

De meest gangbare voorstelling van de circulaire economie. Een adaptatie van het origineel van de Ellen MacArthur Foundation.

Downloaden
Infografiek

15/07/2025

Materialen en het klimaat

Wat is de link tussen circulaire economie en klimaatinspanningen?

Downloaden

Systeemdenken en gedragsverandering

In juni 2024 vond een inspirerende Wavemaker-sessie plaats rond duurzame gedragsverandering in de context van de circulaire economie. Dit zijn de belangrijkste oogopeners: 

Systeemdenken

We vinden onszelf rationele wezens terwijl we bijna al onze beslissingen intuïtief nemen. Wil je dat je boodschap landt? Dan moet je begrijpen dat ons brein via twee systemen werkt: 

Systeem 1:

Snel, onbewust, automatisch
(verantwoordelijk voor 95% van beslissingen)

  • gevoelens en waarden
  • identiteit
  • ‘wat voelt goed?’

Systeem 2:

Traag, bewust, weloverwogen 
(verantwoordelijk voor slechts 5% van beslissingen)

  • feiten en cijfers
  • argumenten
  • ‘wat is waar?’
systeemdenken

Veel communicatie over circulariteit en duurzaamheid faalt omdat ze zich richt op systeem 2, terwijl het merendeel van beslissingen door systeem 1 wordt genomen. Om mensen te laten warmlopen voor je ideeën, richt je je communicatie beter op systeem 1. Zo pak je het aan:

  • Begrijp hoe je doelgroep zich voelt.
  • Bepaal hoe je wil dat ze zich voelen.
  • Vind manieren om ze een goed gevoel te geven.

Door eerst verbinding te maken met emoties, voelen mensen zich gezien en begrepen. Resultaat: je stelt systeem 1 gerust en je argumenten worden beter ontvangen.

Gedragsverandering

Vergroot de impact van je communicatiecampagnes met deze kernprincipes voor gedragsverandering:

  • Ingroup/outgroup – Zorg ervoor dat je doelgroep zich deel voelt van je ‘team’ door in je communicatie gemeenschappelijke waarden en doelen te onderstrepen. Zo zijn mensen meer verbonden bij je missie en nemen ze je boodschap makkelijker aan.
     
  • Framing – Met positieve framing maak je een verhaal aantrekkelijker en overtuigender. Leg de nadruk op wat mensen te winnen hebben in plaats van wat ze moeten opgeven. Kies je woorden zorgvuldig en ga na welke je best gebruikt om mensen aan te spreken.
     
  • Verliesaversie – De angst om iets te verliezen weegt vaak zwaarder door. Benadruk in je communicatie de positieve uitkomsten van duurzaam gedrag in plaats van de opofferingen.
     
  • Sociale bewijskracht – We zijn geneigd om anderen na te doen. Toon zoveel mogelijk voorbeelden van het ‘juiste’ gedrag. Anderen gaan het vanzelf volgen als ze zien dat het normaal of wenselijk is binnen hun sociale groep.
     
  • Paradox of choice – Mensen willen graag keuze, maar ook weer niet te veel. Dat geeft keuzestress. Beperk het aantal keuzes en maak de eerste stap naar verandering zo makkelijk mogelijk. Geef feedback en vier kleine successen om mensen gemotiveerd te houden. 

Smaakt naar meer?

Check de blog en presentatie.

Communicatie Vlaanderen Circulair

typemachine

Communicatiekit

Via de hefboom communicatie willen we nieuw gedrag en een nieuwe cultuur bevorderen door te inspireren, goede praktijken te delen, Vlaanderen als koploper te tonen én te rapporteren aan de overheid. 

Doe mee!

Meewerken aan acties?

Welkom als je mee wil communiceren over de circulaire economie. Of als je de krachten wil bundelen om de circulaire boodschap zo breed mogelijk te verspreiden. Wil jij je schouders zetten onder een van onze acties? Of wil jij zelf een actie op poten zetten in samenwerking met Vlaanderen Circulair? Laat het ons hier weten! We hebben nog een lange weg te gaan. Samen met jou? 

Laat hier in detail weten aan welke actie je graag wilt bijdragen en op welke manier. Dit kan gaan van meewerken als case tot bijdragen aan events of nieuwe tools.
Laat hier in detail weten aan welke actie je graag op poten wilt zetten en op welke manier dit bijdraagt aan de doelstellingen van Vlaanderen Circulair. Geef aan welke ondersteuning je wenst in bijvoorbeeld communicatie of partners om samen te werken.
Blijf op de hoogte
Wil je op de hoogte blijven van het laatste circulaire nieuws? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.