

Kruimelpad
Proficiat, je hebt een goedgekeurd project van de gerichte call! Maar wat nu? Wat zijn de precieze verwachtingen voor de communicatie en rapportering van je project? Op deze pagina verzamelen we alle instructies voor indieners.
Wegwijs in onze samenwerking
Welkom in de community van Vlaanderen Circulair! De ambities voor een circulaire omslag zijn groot en kunnen enkel gerealiseerd worden via samenwerking. Op onze "over ons" vind je meer informatie over de partners, de thema’s en de hefbomen waarmee we aan de slag gaan.
Jouw project krijgt één contactpersoon die het project in grote lijnen opvolgt en die met je op zoek gaat bij inhoudelijke vragen.
Door op je eigen website te verwijzen naar de website van Vlaanderen Circulair en het logo systematisch te gebruiken in je communicatie over het project kunnen we samen tonen dat de circulaire ambitie in Vlaanderen groot is (vele kleintjes maken het groot). En dit besef is nodig om blijvend te kunnen investeren in dit soort projecten. Het omvormen van een eindrapportering naar een continue opvolging (zie verder) helpt dan weer om van bij de start nieuwe inzichten te delen en verder te bouwen op de kennis van andere projecten. Ook hier is het samenwerken over de projecten heen een enorme kans.
Tot slot, moest je een wijziging willen aanbrengen aan je oorspronkelijke projectvoorstel of projectbegroting, moet je dit voorleggen aan Vlaanderen Circulair via opencall@vlaanderen-circulair.be.
Richtlijnen voor communicatie
Hieronder sommen we de minimale verwachtingen op die we stellen voor jouw projectcommunicatie.
1. Communiceren is deel van de opdracht
Er is een ‘communicatieplicht’: je moet publiek communiceren over je project. De vorm bepaal je zelf: event(s), pers en PR, website, sociale media… Als het maar met zoveel mogelijk impact naar de relevante doelgroepen én een breed publiek gebeurt. (De disseminatie-actie doet geenszins af aan de oorspronkelijke eigendomsrechten en algemene confidentialiteitgaranties over de details van de aangewende techniek.)
Waarom?
De Gerichte Call is bij uitstek een subsidieprogramma dat erop gericht is collectief lessen te leren. We willen met testen in de praktijk te weten komen wat werkt en wat moeilijk gaat in de circulaire economie. Die lessen worden voor een groot deel betaald met belastinggeld zijn relevant voor alle partijen in de samenleving: ondernemers, overheden, burgers, ngo's.
2. Vermeld Vlaanderen Circulair
Bij alle communicatie-acties over het project moet je verwijzen naar de steun van Vlaanderen Circulair:
- Je moet het Vlaanderen Circulair-logo opnemen op alle communicatiedragers van het project (banners, slides, webpagina’s, visuals);
- In persberichten, blogs en perscontacten moet je expliciet Vlaanderen Circulair (laten) vermelden als ondersteuner. Bij de pers geldt een inspanningsverbintenis: journalisten hebben het laatste woord, maar moeten minstens op de ondersteuning van Vlaanderen Circulair gewezen worden.
- Op een hoofdwebpagina over het project moet je het Vlaanderen Circulair-logo opnemen en een link leggen naar https://www.vlaanderencirculair.be
- Mention ons in posts over het project op sociale media:
- LinkedIn: @VlaanderenCirculair
- Twitter: @CirculFlanders
- Facebook: @VlaanderenCirculair
- Instagram: @Circular.Flanders
Waarom?
Het draagvlak voor de subsidies hangt samen met de zichtbaarheid van de outputs. Die zichtbaarheid realiseren we samen: wij communiceren over jouw project en onze projectwerking in het algemeen, jij communiceert over onze steun.


3. We kunnen samenwerken voor meer impact
Alle goedgekeurde projecten staan op onze website. We doen dit steeds in onderling overleg, met respect voor jouw communicatiestrategie en timings. Geef ons eventueel een aangepaste tekst of foto wanneer er een volgende stap in je experiment gezet is.
We bieden ook aan om - op voor jouw project strategische momenten (showcase, lanceringsmoment, persartikel…) - je communicatie mee te versterken. We kunnen concreet jouw berichten en materiaal overnemen op onze kanalen. Daarvoor ontwikkelden we een communicatiekalender waarop je jouw communicatievraag kan aanmelden. Wij doen dan ons best om in overleg een extra boost te geven.
Rapportage
Voor de rapportage vind je alle nodige informatie op de pagina van de gerichte call.