Urban mining in Vlaanderen: experimenten, facts & figures

4-Proeftuin-niet-steenachtigematerialen- Jef Bergmans

5-Proeftuin-Conclusies_JeroenVrijders

Vande Moortel

Bowarchitecten

Sessie 1: De sloopinventaris leidt tot meer hergebruik en betere recyclage

In Vlaanderen is een inventaris voorafgaand aan sloop en een Sloopopvolgingplan (SOP) in een aantal gevallen al verplicht. In deze workshop kwamen volgende vragen aan bod: hoe maken we van dit instrument dé toegangspoort tot meer hergebruik en recyclage? Welke informatie nemen we op in een sloopinventaris om zo selectieve sloop en afvoer te stimuleren? Draagt die informatie bij tot meer vertrouwen in de materiaalstromen, en kan de informatie makkelijk gedeeld worden met partijen die op zoek zijn naar materiaalstromen? Moet zo’n inventaris voor alle bestaande gebouwen worden opgemaakt?

VLM

BC Materials

Sweco

ACTIEDAG 3 // Sessie 1: Inventarisatie van en technisch kader voor hergebruik van bouwmaterialen
WTCB, Jeroen Vrijders

ACTIEDAG 3 // Sessie 3: Wat gebeurt er met bitumen na gebruik? De mogelijkheden tot hergebruik & recyclage 
Derbigum, Koen Sneiders 

Recyclage van bitumenroofing werd een 10-tal jaar geleden opgestart door Derbigum. Dit in eerste instantie om productieafval te recycleren, later ook om snijresten en post-consumerafval te verwerken. We leerden van Koen dat dit een verhaal van vallen en opstaan was waar ze ondertussen gelukkig de vruchten van plukken.

 DOWNLOAD PDF 

Voor het post-consumerafval wordt er samengewerkt met de slopers van gebouwen. Ter plekke wordt bekeken of de te verwijderen roofing geschikt is voor recyclage. Voor de snijresten is er een inzamelsysteem ingezet via een aantal verkooppunten van roofing, waar de dakdekkers hun snijresten gratis kunnen deponeren in zogenaamde ‘big bags’.

Het startmateriaal voor de recyclage bestaat uit een mix van de drie stromen: productieafval, snijresten en post-consumerafval. Dit is nodig om een standaardkwaliteit te bekomen. De gerecycleerde roofing die op de markt wordt gezet heet Derbitum NT en bestaat uit 30 % recycled content.

Er zijn veel inspanningen nodig om een gerecycleerd product op de markt te brengen. Niet alleen financieel maar ook om er voor te zorgen dat het product voldoet aan de normen. De problematiek van een mogelijke producentenverantwoordelijkheid hierbij is dat het niet evident is om alle roofing te recycleren (stoorstoffen, afzetmarkten). Het debat hierrond zou eigenlijk overschrijdend gevoerd moeten worden. Mogelijke afzetkanalen van bitumen zijn, naast nieuwe roofing, ook de wegenbouw en de tapijtindustrie.

ACTIEDAG 3 // Sessie 4: Hergebruik in de praktijk; Voorbeelden uit 7 Brusselse Circulaire Werven
Cenergie, Anne-Laure Maerckx

Vlaamse Waterweg

Een sloopinventaris als startpunt voor meer en betere urban mining

Bouw- en sloopafval

VERSLAG WTCB & TRACIMAT