De groeiende markt van REPAIR

dinsdag 10 oktober 2023

Uit een recente studie door Recupel over de herstel- en hergebruiksmarkt van elektro in België blijkt dat bijna één vierde (24%) van de Belgische huishoudens het voorbije jaar een elektrisch toestel herstelde of liet herstellen. Dat is een stijging ten opzichte van 2020, toen het aantal op 21% lag. Zit repareren in de lift? Milieuorganisatie Repair&Share vzw, die opkomt voor kwalitatieve en repareerbare producten, ziet alvast hoopgevende signalen.

“De Repair Cafés in Vlaanderen draaien op volle toeren en tekenen hogere bezoekersaantallen op dan voor de coronapandemie. Steeds meer mensen lijken de weg naar die vrijwilligersinitiatieven te vinden. Verschillende Kringwinkels startten het voorbije jaar met een hersteldienst voor elektrische toestellen. Ook bij retailers zien we dat herstel(baarheid) aan belang wint. Zo toont Elektro Depot vandaag al een herstelbaarheidsindex waarmee klanten producten kunnen vergelijken op herstelbaarheid. Vanden Borre biedt een abonnementsformule aan waarbij herstel is inbegrepen en profileert zich net als Decathlon met een eigen hersteldienst. Los van de grote retailers zijn er in België meer dan 3.000 winkels en herstelshops waar je je kapotte spullen kunt laten repareren, van schoenen en kledij tot electro en fietsen. Die zet Repair&Share graag mee op de kaart”, zegt Rosalie Heens, inhoudelijk coördinator Repair&Share vzw.

Campagne REPAIR EVERYWHERE 14>22 Oktober

Naar aanleiding van International Repair Day op 21 oktober 2023 herlanceren de organisaties Repair&Share en Repair Together de campagne #RepairEverywhere om Belgen te motiveren om kapotte spullen vaker te (laten) repareren in plaats van te vervangen. 

Dat is goed voor het klimaat én voor de portemonnee. Scholen, bibliotheken, Kringwinkels, afvalintercommunales, verenigingen, steden en gemeenten,… scharen zich achter de campagne en organiseren allerlei activiteiten waar mensen kunnen (leren) repareren. Repair Everywhere deelt ook hersteltips en wijst mensen de weg naar herstellers in hun buurt.

Fabrikanten mee in bad

“Om meer te repareren, moeten producten herstelbaar zijn en moeten reserveonderdelen snel en goedkoop beschikbaar zijn. De fabrikanten moeten dus mee het bad in. Gelukkig zien we ook daar hoopgevende trends”, aldus Rosalie Heens van Repair&Share.

“Zo werken Miele en Bosch samen met Kringwinkels om hen te voorzien van onderdelen en opleiding voor herstellers. Smartphone-producenten Apple, Google, Samsung, Nokia lanceerden het voorbije jaar in verschillende landen programma’s om het voor consumenten makkelijker te maken zelf hun toestel te repareren.” 

“Ze zetten handleidingen online en bieden de mogelijkheid om onderdelen en repair kits te bestellen. Daar valt evenwel nog veel op aan te merken. Zo zijn de onderdelen en kits vaak duur, gaat het maar om een erg beperkt aantal onderdelen en is het zelf repareren een ingewikkelde en tijdrovende klus. Maar de tijd dat fabrikanten het aspect herstelbaarheid volledig konden negeren, lijkt voorbij”, stipt Rosalie aan.

Hefboom beleidsmaatregelen

Die veranderingen komen er vooral onder druk van recente wetgeving, zoals de Franse Loi Anti Gaspillage, de Belgische herstelbaarheidsindex en Europese regelgeving over vervangbare batterijen en het design van smartphones. Via beleidsmaatregelen kunnen we drempel naar repareren verlagen. De Right to Repair Europe getrokken vanuit Repair & Share toont ons alvast enkele knelpunten.

Deel dit artikel

Gerelateerde artikels