We organiseren onze acties in zes thematische werkagenda's:
Werkagenda's:
Bio-economie
Circulair Bouwen
Chemie/Kunststoffen
Maakindustrie
Voedselketen
Waterkringlopen
Zeven hefboomwerkingen zorgen voor extra ondersteuning:
Hefboomwerkingen:
Beleidsinstrumenten
Circulair aankopen
Communicatie
Innoveren & Ondernemen
Financiering
Jobs & Vaardigheden
Onderzoek
Wat, waarom en hoe?
Waarom gaan we voor een circulaire economie?
Toekomstbeelden 2050
Hoe zien we onze circulaire toekomst?
Over onze aansturing
Wie stuurt wat bij Vlaanderen Circulair?
Staenis heeft een innovatief roostersysteem bedacht dat kan worden gecombineerd met circulaire vloeropbouwen. Het rooster uit gerecycleerde kunststof is heel eenvoudig in elkaar te klikken en waterpas te schroeven. Vervolgens wordt het opgevuld met ecologische vulmiddelen zoals zeeschelpen of egalisatiekorrels. Het vormt een bijzonder interessant alternatief voor de standaard dekvloer (‘chape’) vervaardigd uit water, cement en zand: het is immers minder vervuilend, lichter, gebruiksvriendelijker, goedkoper te plaatsen en achteraf veel eenvoudiger af te breken tot zelfs recycleerbaar.
Met dit project willen we ons innovatief concept verder uitbouwen. Zo voerden we onderzoek naar welke circulaire vloeropbouwen combineerbaar zijn met het Staenisrooster. Daarvoor hebben we een database uitgewerkt waarin we alle vulmiddelen, vloeropbouwtekeningen, vloerafwerkingen en hoogtes verzamelden. De verschillende mogelijkheden hebben we vervolgens uitgetest in onze demoruimte.
Ook konden we aan de hand van die database op onze website een vloeropbouwtool ontwikkelen met bijhorende handleidingen, foto’s en video’s die doe-het-zelvers helpen de juiste keuze te maken.
Dankzij dit project hebben we de kans om nieuwe vloeropbouwen te lanceren op de markt. Na de testcases in dit project willen we hier zeker verder op inzetten. Circulaire economie is de toekomst en hier geloven we met onze visie heel sterk in.
Staenis bvba
Partners Circomat en Chapyt
Sectoren
Thema's
Organisaties
We gaan een contract aan met een bouwmaterialenketen uit Frankrijk: tegen 2022 zal ons product in een groot aantal Franse winkels te vinden zijn. Ook zijn we gestart met een grote online marketingcampagne waarmee we heel Europa willen bereiken.
Eens we hiervan de effecten zien, zullen we financieel een pak sterker in onze schoenen staan en kunnen we focussen op de nieuwe ontwikkelingen.