Circulair, Datagedreven waardeNetwerk rondom S-pedelecs (CaDaNS)

Volledige groeipotentieel van de fiets als duurzaam mobiliteitsmiddel benutten

Onderzoekscentrum Flanders Make en fietsenbouwer Aska Bike startten samen het Living Lab “Circulair, Datagedreven waardeNetwerk rondom S-pedelecs (CaDaNS)”. Met dit Living Lab willen zij het volledige groeipotentieel van de (elektrische) fiets als duurzaam mobiliteitsmiddel benutten en onderzoeken hoe de levenscyclus van de fietsen zo duurzaam mogelijk gemaakt kan worden.

Elektrische fietsen zijn 20 tot 50 keer milieuvriendelijker dan elektrische wagens, met een uitstoot van 2 tot 5 gram CO2 per gereden kilometer. Maar zelfs als je de batterij van je fiets oplaadt met groene stroom kan er CO2-uitstoot zijn in de volledige duurzaamheidsketen, omdat fietsen geproduceerd worden in landen waar de elektriciteitsmix nog niet zo groen is. Elektrische fietsen omvatten ook heel wat zeldzame, waardevolle materialen. Wie duurzaamheid belangrijk vindt, kiest dus best voor een kwalitatieve fiets en gebruikt die zo lang mogelijk.

De fietsindustrie is er tot nu toe vooral op gericht om zoveel mogelijk nieuwe fietsen te verkopen. Grote buitenlandse leveranciers van fietsonderdelen maken vaak nieuwe versies die doelbewust niet passen bij oudere versies van hun onderdelen. Daarnaast zijn goedkope elektrische fietsen ook moeilijker te herstellen, en zijn de loonkosten in onze regio hoog. Daarom is het vaak goedkoper om een nieuwe elektrische fiets te kopen dan een bestaande fiets te herstellen of te vernieuwen. De fietsindustrie duurzamer maken is dan ook een grote uitdaging.

In het living lab CaDaNS werken een aantal innovatieve Vlaamse spelers van het e-bike landschap, die de volledige levenscyclus en waardeketen afdekken, samen aan innovatieve en onderbouwde Bike-as-a-Service businessmodellen die de volledige circulaire levenscyclus van duurzame e-bikes en hun componenten kan ondersteunen. De focus ligt daarbij op snelle elektrische fietsen of ‘speedpedelecs’ en het bekomen van een modal shift in het woon-werkverkeer van high-tech bedrijven die zich in verkeersknopen bevinden.