Billie Cup

Het alternatief voor de wegwerpbeker

Wegwerpbekers nemen in de publieke vuilnisbakken veel plaats in en zijn een belangrijke bron van zwerfvuil. Bovendien wordt 99% ervan niet gerecycleerd. Het is haast niet te geloven dat er water, grondstoffen, energie en transport worden verspild voor iets dat we niet langer dan 10 minuten gebruiken.

Er is dringend nood aan een herbruikbaar alternatief, dat bovendien goedkoop is, de consument niet continu bij zich moet hebben en dat voor iedereen en overal toegankelijk is.

Die uitdaging gingen Ineke Van Nieuwenhove en Vanessa Debruyne van vzw Mei Plasticvrij aan met het project Billie Cup. De Billie Cup is een herbruikbare beker die overal tegen 1 euro waarborg verkrijgbaar en inwisselbaar is. Het is een groeiend netwerk van deelnemende zaken in België en Nederland, zowel horeca (ketens en kleine zaken) als bedrijven, universiteiten, dagelijkse take away, ziekenhuizen, treinstations, steden … Hoe meer partnerzaken meewerken, hoe circulairder ons concept.

Billie Cup maakt het voor de consument gemakkelijk om een afvalvrije keuze te maken. Voor een kleine waarborg heeft hij een beker die hij jarenlang thuis, onderweg of op kantoor kan gebruiken en die hij bij alle deelnemende zaken kan laten bijvullen of teruggeven. En aan het eind van de rit kunnen we de bekers ook gemakkelijk recycleren.

Om een zo realistisch mogelijk beeld te krijgen van behoeften op de markt, de uitdagingen op business en ecologisch vlak, de mogelijke samenwerkingen … besloten we van dit project een real case te maken en ons concept uit te testen met enkele partnerzaken.

Uiteindelijk streven we ernaar om een verdienmodel te maken dat verder kan zonder subsidies.

BELANGRIJKSTE
RESULTATEN

  1. Billie Cup wordt al aangeboden op zo’n 252 locaties, waarvan de helft koffiebars. Het netwerk groeit elke dag, ook in Nederland en Frankrijk.
  2. Dit project kan een grote impact hebben op de afvalberg. 99% van alle wegwerpbekers wordt vandaag niet gerecycleerd. Onze beker kan minstens 500 keer gebruikt worden en is daarna recycleerbaar.
  3. Via de Billie Cup kunnen we, met de nodige hippe branding, persacties en sociale mediacampagnes, een groot publiek op een laagdrempelige manier laten kennismaken met de principes van circulaire economie en deeleconomie.
  4. De Billie Cups zijn ook voor de horeca gebruiksvriendelijk: ze zijn stapelbaar, sterk genoeg voor kleine maar ook industriële vaatwasmachines en beschikbaar in 3 formaten. Billie Cup werkt ook regelmatig samen met lokale besturen die hun horeca met een starterspakket aanmoedigen om de switch te maken naar herbruikbaar.

BELANGRIJKSTE
GELEERDE LESSEN

  1. Een van de uitdagingen bij het vinden van horecapartners is dat steeds meer kleine koffiebars (in stations, winkelcentra …) wegens gebrek aan ruimte geen afwasfaciliteit meer hebben maar enkel nog werken met wegwerpmateriaal. Zij zijn niet geïnteresseerd in ons waarborgsysteem.
  2. We moeten meer inzetten op het bekend maken van ons concept bij het grote publiek. Pas als de consumenten actief vragen naar Billie Cup of er een laten bijvullen, kunnen we meer horecapartners overtuigen om deel uit te maken van ons netwerk.
  3. Alle spelers moeten willen meewerken aan één overkoepelend systeem. Veel bedrijven zitten nog vast in een oud economisch denken en willen liever hun eigen herbruikbare bekers met logo. Ze begrijpen niet dat ons neutraal systeem ondersteunen ecologischer is.
  4. De vraag naar herbruikbare alternatieven en Billie Cup zou aanzienlijk stijgen als er een strengere wetgeving zou komen, zoals een verbod of hoge(re) taks op wegwerpverpakkingen.
1 wegwerpbeker
500 keer herbruikbaar
1 euro waarborg
264 locaties verdeelt over België, Nederland en Frankrijk

WAT BRENGT
DE TOEKOMST?

Billie Cup is nog steeds bezig met het uitbereiden van de locaties, verdeelt over België, Nederland en Frankrijk.