Kruimelpad
Wie ben ik en wat doe ik
https://www.cuypers-q.be/
cuypers & Q Architecten is een samenwerkingsverband van architecten en interieurontwerpers, met expertise in zowel privé- als openbare projecten. We zijn actief in nieuwbouw, renovaties, (privaat) interieurontwerp, retail en pop-up concepten.
Wij zetten ons in voor de transitie naar een circulair bouwproces en nemen hierin een voortrekkersrol in Vlaanderen. Dit doen we niet alleen door middel van onderzoeksprojecten, maar ook door voorbeeldprojecten in de praktijk.
Bij cuypers & Q nemen we de tijd voor dialoog, verdiepen we ons in het programma en luisteren we actief naar zowel gebruikers als opdrachtgevers. Zo komen we tot oplossingen die niet alleen de grootste meerwaarde voor de mens bieden, maar ook een sterke impact hebben op circulariteit. Daarnaast bieden we begeleidingstrajecten aan voor partners uit de bouwsector, zoals besturen, aannemers en andere architecten.
In het kader van specifieke opdrachten, zoals het onderzoeksproject 'De gids voor circulaire scholenbouw' en 'Levensduurverlenging in de maakindustrie, circulaire kantoren', werken we samen met een breed scala aan stakeholders, onderzoeksinstellingen en (sociale) maatwerkbedrijven.
https://www.cuypers-q.be/project_details.php?project_id=314
Dankzij ons uitgebreide netwerk in de circulaire bouwwereld kunnen we voor elke opdracht de juiste partners samenbrengen en de best mogelijke resultaten behalen.
Ervaring
Dorpsschool Vremde
Jaartal: 2019-2024
Sector en thema:
https://www.cuypers-q.be/project_details.php?project_id=302
De Circulaire Dorpsschool Vremde, gelegen in het hart van het dorp tegenover
de kerk en grenzend aan agrarisch gebied, is een innovatief schoolproject dat
inspeelt op de toekomstvisie en pedagogische behoeften van de school. Het
project beoogt een harmonieuze integratie van hergebruik, duurzame
nieuwbouw en flexibele ruimtelijke indelingen.
Masterplan en architectonische visie
Het masterplan van de Circulaire Dorpsschool Vremde is ontworpen met het oog op
duurzaamheid en efficiënt ruimtegebruik. Het bestaande schoolcomplex, bestaande uit diverse bouwvolumes uitverschillende periodes, wordt gerationaliseerd en aangevuld met een nieuwe, compacte nieuwbouwin CLT (cross laminated timber). Deze nieuwbouw voorziet kwalitatieve open ruimtes enuitbreidingsmogelijkheden, wat bijdraagt aan een heldere en functionele indeling van de school. De nieuwbouw wordt gekenmerkt door een rationeel skelet van CLT, dat
niet alleen ecologischverantwoord is maar ook bijdraagt aan een significante reductie van de CO2-uitstoot. De CLT-constructie capteert 450.000 kg CO2-eq, terwijl het hergebruik van bakstenen en cementtegelsrespectievelijk 50.000 kg en 2.000 kg CO2-eq bespaart.
Duurzame strategieën
1. Hergebruik:
Tijdens de demontage van de oude schoolgebouwen werden gebruikte materialengesorteerd en herbestemd. Lokale bewoners, de scoutsbeweging en andere belanghebbenden (RotorDC, Buurman, …) werden betrokken bij dit proces, wat getuigt van de sterke emotionele band met deschool.
2. Minder Bouwen:
Het ontwerp optimaliseert de beschikbare ruimte door multifunctionele ruimtesen flexibele indelingen. Dit maakt de school wendbaar en aanpasbaar aan toekomstige behoeften.
Door scenarioplanning kunnen ruimtes ook voor andere doeleinden worden ingezet, wat bijdraagtaan een efficiënter ruimtegebruik.
3. Verlagen van milieu-impact:
Nieuwe materialen worden zorgvuldig geselecteerd op basis vanlevenscyclusanalyses (LCA) om de milieu-impact te minimaliseren. Hierbij wordt gekeken naar zowelecologische als financiële aspecten.
4. Waardebehoud:
Het gebruik van duurzame, onderhoudsvriendelijke materialen die uitgerecycleerde componenten bestaan en herbruikbaar zijn, evenals een terugnamepolicy van defabrikant, zijn essentiële onderdelen van de circulaire strategie.
Ruimtelijke indeling en functionaliteit
De nieuwbouw bestaat uit een reeks open plateaus en schakelruimtes die multifunctioneelinzetbaar zijn. De centrale schakelruimtes dienen zowel als educatieve ontmoetingsplekken als alsruimtes voor de lokale bibliotheek en naschoolse kinderopvang. De bestaande vleugel van de schoolwordt uitgebreid met een bewegingsruimte voor kleuters en een dakspeelplaats.
Het ontwerpvoorziet een flexibele indeling met verplaatsbare wanden, wat aanpassingen aan de ruimte mogelijkmaakt naargelang de behoeften van de school. Dit zorgt voor een dynamische leeromgeving waarin klassen kunnen worden gekoppeld of gescheiden door hoogwaardige akoestische en mobiele schuifwanden.
Integratie en duurzaamheid
Het gebouw integreert zich naadloos in de dorpskern door een zorgvuldig ontworpen volume dat hetdorpsplein verrijkt. De gevels van de nieuwbouw zijn ontworpen om
een visuele en functioneleovergang te creëren tussen de traditionele bebouwing en de nieuwe, moderne structuur en zijnopgetrokken met de hergebruikte gevelstenen uit de afbraak. Dit resulteert in een gebouw dat zowelfunctioneel als esthetisch aansluit bij de omgeving. De duurzame maatregelen en circulairebenadering worden verder gepromoot door
participatietrajecten en educatieve initiatieven. De school fungeert als pilootproject voor de Green Deal Circulair Bouwen en draagt bij aan de gids voorcirculaire scholenbouw, opgesteld in samenwerking met Vlaio.
De Circulaire Dorpsschool Vremde vertegenwoordigt
een vooruitstrevend model voor duurzaambouwen en ruimtelijke flexibiliteit. Door het maximaliseren van hergebruik, het toepassen vancirculaire strategieën en het creëren van multifunctionele ruimten biedt het project een solide basisvoor toekomstbestendig onderwijs. De integratie van ecologische principes en het betrekken van degemeenschap onderstrepen de ambitie van de school om zowel ecologisch als pedagogisch eenpionier te zijn in de regio.
.
Happiness Harbour 100% circulair
Jaartal: 2017
Sector en thema:
https://www.cuypers-q.be/project_details.php?project_id=184
Het project is een ‘tijdelijke’ huisvesting voor het mediabureau Happiness dat momenteel in Brussel alleen zo’n 40 personen te werk stelt en hiermee bijdraagt tot de werkgelegenheid in de regio Vilvoorde. In het project moest ook ruimte voorzien worden voor satelliet-activiteiten van complementaire starters alsook een tijdelijke platform voor kunst- en cultuur. De oplossing werd gevonden in de recuperatie van een oude container school op een braakliggend terrein in de kanaalzone. Vanuit de basisvoorwaarden van duurzame huisvesting begint alles vanuit drie peilers: locatie, gebouw en een integrale duurzame context. In dit project vonden we elkaar in alle parameters.
Het Stadsbestuur van Vilvoorde was na een eerste ontmoeting dan ook snel gewonnen voor het idee en heeft in het proces, samen met de ontwikkelaar van de grond actief bijgedragen tot de haalbaarheid en realisatie voor de tijdelijke invulling van de site.
Parallel met de zoektocht naar een geschikte locatie werd via kunstencentrum Verbeke een aanbod gedaan om een voormalige containerschool uit Rotterdam die nog ongebruikt op hun site stond, over te nemen. Het kantoor werd gerealiseerd als een herlocatie van een bestaande tijdelijke constructie, de heropbouw van een modulaire school die voordien bekend was als ‘De kleine pijler’. Deze school werd ontmanteld, gestockeerd en werd in aangepaste configuratie op dit perceel terug samengesteld. De tijdelijke constructie bestaat uit 66 aan elkaar gekoppelde containerunits over 2 bouwlagen.
Voor de inrichting werd maximaal ingezet op gerecupereerde materialen en ‘second life’ meubilair. Nieuw ontworpen elementen zoals keuken, scheidingswanden en terrassen zijn opgebouwd uit gere-cycleerd materiaal. Voor de glazen tussenwanden werd beroep gedaan op de jonge kunstenaar Jason van der Woude die in zijn werk gebruik maakt van gerecycleerde raampartijen en glaswerk.
Happiness Harbour is hiermee niet zomaar een nieuwe werkplek maar een haven voor creativiteit, continu in beweging.
MUCE reizend paviljoen voor circulaire economie
Jaartal: 2024
Sector en thema:
https://www.cuypers-q.be/project_details.php?project_id=320
Het MUCE-paviljoen, ontworpen in samenwerking met Nina Maat, is een krachtig statement voor circulariteit en duurzaamheid. Dit spiegelende, kubusvormige volume fungeert als ontmoetingsplek waar mensen samenkomen, ongeacht achtergrond of overtuiging. De reflecterende buitenkant nodigt bezoekers uit om zichzelf en hun omgeving te zien, waardoor ze onderdeel worden van het paviljoen en de boodschap ervan. Het ontwerp benadrukt keuzevrijheid: bezoekers kunnen het paviljoen van buitenaf beschouwen of actief binnentreden. Binnenin biedt MUCE ruimte voor reflectie en dialoog over onze rol in de transitie naar een circulaire economie, als individu en als samenleving. Dit idee wordt versterkt door de veelzijdigheid van het paviljoen: het is niet alleen een platform voor kunst, maar ook een forum voor gesprekken en evenementen. De circulaire visie vertaalt zich naar elk aspect van de constructie. De structuur is opgebouwd uit herbruikbare materialen, zoals gestandaardiseerde havenprofielen en textiel uit afgedankte tenten. Het ontwerp is demonteerbaar en makkelijk verplaatsbaar, zodat het paviljoen van stad tot stad kan reizen. Na gebruik worden de materialen hergebruikt of geschonken aan ontwerpstudenten. Het project is een resultaat van maanden intensieve samenwerking tussen architecten, kunstenaars en ingenieurs. MUCE illustreert hoe interdisciplinair werken en out-of-the-box denken leidt tot een innovatieve architectuur die circulariteit en duurzaamheid tastbaar maakt voor het publiek.