Vlaanderen
OVAM Toon navigatie menu

CAMP2CAMP

Festivaltenten krijgen een tweede leven

CAMP2CAMP is een project om de milieu-impact van festivalkamperen te minimaliseren, met een grote sociale meerwaarde. Preventie, hergebruik, recyclage, sociale tewerkstelling en sociale verhuurdienst. Het is een samenwerking tussen Love Tomorrow en Kringwinkel Ecoso. De focus ligt op het gebruiken van de reeds opgedane kennis en ervaring om het project te verbeteren in efficiëntie, aanbod en service en het creëren van maatschappelijke dienstverlening. De globale doelstelling is het levensvatbaar maken van dit project tegen volgende festivalzomer met focus op sensibilisering, efficiënte inzameling, efficiënte verwerking, verhuur- en uitleendienst, (retour)logistiek, herbestemming en financiële balans.

Op festivalcampings wereldwijd gaan ontzettend veel kampeermaterialen verloren. Ze worden in quasi nieuwstaat achtergelaten, sneuvelen tijdens het festivalweekend of iets daartussenin. Kamperen op festivals is daarmee een uitwas van de lineaire organisatie van onze economie. Deze manier van omgaan met grondstoffen en materialen is dan ook nefast voor ons milieu. Naast de milieu-impact is ook de sociale impact enorm. De lage productieprijs gaat helaas vaak gepaard met schaars betaalde arbeid in ontwikkelingslanden. Zelfs voor bedrijven die sociaal verantwoord willen produceren, is het moeilijk om controle uit te oefenen op het volledige proces.

Vanuit het perspectief van consumenten ‘festivalkampeerders’ en afnemers bijvoorbeeld festivalorganisatoren, zijn er 3 strategieën om bij te dragen aan de circulariteit van festivalkamperen: preventie, hergebruik en recyclage, welke naadloos aansluiten op de circulaire productie-consumptieketen. Producten en materialen circuleren van gebruiker naar gebruiker, grondstoffen circuleren van product naar product. Er gaan geen grondstoffen verloren, ze blijven eindeloos circuleren. Het verbranden of storten van kampeermaterialen wordt zo vermeden.

Op festivalcampings wereldwijd gaan ontzettend veel kampeermaterialen verloren. Ze worden in quasi nieuwstaat achtergelaten, sneuvelen tijdens het festivalweekend of iets daartussenin. Kamperen op festivals is daarmee een uitwas van de lineaire organisatie van onze economie. Deze manier van omgaan met grondstoffen en materialen is dan ook nefast voor ons milieu. Naast de milieu-impact is ook de sociale impact enorm. De lage productieprijs gaat helaas vaak gepaard met schaars betaalde arbeid in ontwikkelingslanden. Zelfs voor bedrijven die sociaal verantwoord willen produceren, is het moeilijk om controle uit te oefenen op het volledige proces.

Vanuit het perspectief van consumenten ‘festivalkampeerders’ en afnemers bijvoorbeeld festivalorganisatoren, zijn er 3 strategieën om bij te dragen aan de circulariteit van festivalkamperen: preventie, hergebruik en recyclage, welke naadloos aansluiten op de circulaire productie-consumptieketen. Producten en materialen circuleren van gebruiker naar gebruiker, grondstoffen circuleren van product naar product. Er gaan geen grondstoffen verloren, ze blijven eindeloos circuleren. Het verbranden of storten van kampeermaterialen wordt zo vermeden.

Love Tomorrow (WEAREONE.world bvba)

Partners Ecoso vzw

Sectoren Detailhandel ›