We organiseren onze acties in zes thematische werkagenda's:
Werkagenda's:
Bio-economie
Circulair Bouwen
Chemie/Kunststoffen
Maakindustrie
Voedselketen
Waterkringlopen
Zeven hefboomwerkingen zorgen voor extra ondersteuning:
Hefboomwerkingen:
Beleidsinstrumenten
Circulair aankopen
Communicatie
Innoveren & Ondernemen
Financiering
Jobs & Vaardigheden
Onderzoek
Wat, waarom en hoe?
Waarom gaan we voor een circulaire economie?
Toekomstbeelden 2050
Hoe zien we onze circulaire toekomst?
Over onze aansturing
Wie stuurt wat bij Vlaanderen Circulair?
The Woody Group wil in de toekomst efficiënter en op een meer verantwoorde manier met grondstoffen omgaan. Daarom gingen we via dit project, samen met Sibille Diederichs GCV, op zoek naar een innovatief businessmodel om pyjama’s van het merk na een eerste leven circulair te verwerken.
Concreet bestond ons project uit twee ophaalacties in de winkels, een fijnsorteerproces, rechtstreeks hergebruik van ingezamelde stukken via goede doelen, of upcycling naar nieuwe producten en recycling door vervezeling.
Door onze consumenten via de ophaalacties te betrekken en te sensibiliseren, en dankzij een goede samenwerking met de sociale economie en bedrijven uit de textielsector, konden we een sterke sluitende materiaalkringloop creëren.
Na afloop van dit traject zullen de opgedane kennis en conclusies rond optimalisatie van systeem, ontwerp, hergebruik, retourlogistiek en opschaalbaarheid de basis vormen voor het uittekenen van de toekomstige innovatieve circulaire strategie binnen ons bedrijf.
The Woody Group
Partners Sibille Diederichs
Sectoren
Thema's
Organisaties
Dankzij dit project willen we in de toekomst blijvend inzetten op een jaarlijkse inruilactie in onze eigen winkelpunten en een samenwerking met Ateljee vzw voor sortering en tweedehandsverkoop. Ook willen we de mogelijkheden bekijken van een online inruilactie.
Daarnaast voeren we verder onderzoek naar een duurzame en circulaire herwaardering van het katoen uit de restfractie van de inruilacties. Ook denken we verder na over een repairstrategie om de levensduur van Woody-pyjama’s te garanderen en/of te verlengen.
Via Woodyloop konden we in kaart brengen waar de zwaktes liggen van onze producten. Die kennis kan het stylingteam in de toekomst gebruiken bij de ontwikkeling van nieuwe producten en collecties.