Boeren & buren

Iedereen de tools geven om te bouwen aan een eerlijk voedselsysteem

Boeren en Buren is een netwerk van lokale boeren tot lokale voedselverwerkers, die hun producten aanbieden aan de lokale markt, via een online platform voor de rechtstreeks verkoop van lokale, seizoensgebonden producten.

Wist je dat een kilogram ananassen uit Ghana zorgt voor ongeveer 5 kilogram CO2-uitstoot? Of dat een blik tomatensoep met balletjes ongeveer 60 000 kilometer aflegt voor het in je kom terechtkomt? En dat terwijl dicht bij huis minstens even lekkere en verse producten te vinden zijn.

Maak daarom kennis met Boeren en Buren: een online platform waarop (buurt)boerderijen hun producten aan een eerlijke prijs kunnen verkopen en consumenten lokale, verse producten vlak bij hun thuis kunnen vinden.

Boeren en Buren is een online platform dat (buurt)boerderijen de mogelijkheid biedt om hun producten aan een eerlijke prijs te verkopen, terwijl consumenten lokale, verse en seizoensgebonden producten vlak bij huis kunnen vinden. Op deze manier dragen alle partijen bij aan een duurzame voedselketen en stimuleren ze lokale voedselproductie.

Voedselproducten worden vaak van over de hele wereld getransporteerd en leggen daarbij duizenden kilometers af. Dat gaat gepaard met hoge milieukosten en veel CO2-uitstoot, terwijl dicht bij huis minstens even verse en lekkere producten te vinden zijn. Zo leggen producten via Boeren en Buren gemiddeld slechts 28 kilometer af en betaalt de consument enkel de prijs die de boer vraagt.

Boeren en Buren vertrekt daarvoor vanuit zes principes:

  1. De boeren bepalen zelf hun eigen prijs. (focus op arbeidsrechten)
  2. Transparantie biedt de garantie tot kwaliteitsvolle producten. (focus op transparantie)
  3. De logistiek moet herdacht worden om afstand en duurzaamheid te doen rijmen. (focus op duurzaamheid)
  4. De transitie naar een duurzame landbouw zetten we samen in. (focus op duurzaamheid)
  5. Er moet een eerlijke verdeling zijn van de toegevoegde waarde tussen de verschillende actoren. (focus op klanten)
  6. Goed eten, dat kan je leren! (focus op lokale gemeenschap)

Hoe werkt het platform juist? Klanten zoeken bedrijven in hun buurt die bijvoorbeeld groenten, fruit, gebak, kaas, melk, yohurt of lokaal bier aanbieden. Vervolgens plaatsen ze hun bestelling en halen ze die rechtstreeks af bij de producent op een afgesproken moment, meestal op een centrale (markt)plaats. Sommige buurderijen leveren ze zelfs thuis af. Op die manier weten producenten welke producten ze moeten klaarzetten en kunnen ze verspilling voorkomen. Uiteindelijk gaat 80% van de opbrengst naar de boer zelf.

In totaal zijn er 61 buurderijen en 912 producenten actief in Vlaanderen. Samen zorgen zij voor minder uitstoot, dragen zij bij aan de korte keten en vermijden ze voedselverspilling.

Bron: http://sustainablefootprint.org/nl/how-many-kilometers-does-your-plate-contain/

Boeren & Buren

Sectoren

Thema's

Organisaties