Bundles: huur eens een wasmachine

donderdag 16 november 2017

Velen praten erover, het Nederlandse Bundles doet het: producten aanbieden als een dienst. Bundles biedt wasmachines aan, waarbij je betaalt per wasbeurt. Het bedrijf heeft inmiddels 100 toestellen draaien en staat klaar voor een groeispurt. Een interview met oprichter Marcel Peters.

In het kort

  • Bundles verhuurt kwalitatieve wasmachines per wasbeurt.
  • Dankzij een uitgekiende marketing is er veel interesse bij het publiek. Inmiddels heeft het bedrijf zo'n 100 machines draaien.
  • Als startende product-dienst leverancier botst Bundles echter tegen een financieringsnood aan: het bedrijf moet op voorhand grote investeringen doen voor de aanschaf van de machines. Via crowdfunding leent het bedrijf daarvoor succesvol geld.
  • Als Bundles een voldoende grote afzetmarkt kan bedienen, bouwt Miele een speciale Bundles-wasmachine.

  Het concept van Bundles is eenvoudig: je kiest een pakket (Bundle) op maat van je gezin, Bundles plaatst een state of the art Miele-toestel bij je thuis, koppelt het toestel aan het internet en je betaalt voortaan per wasbeurt. Door een slimme opvolging, met onder andere een app, helpt Bundles je waskosten te drukken. En die opvolging doet ertoe, want water, energie en wasmiddel zijn immers goed voor twee derden van de waskosten. Je krijgt dus een toptoestel in huis, bespaart op energie, water en wasmiddel en hoeft je geen zorgen te maken over efficiëntie, plaatsing, reparaties of vervanging. Bundles heeft inmiddels 100 wasmachines draaien en zamelt momenteel geld in voor nog eens 300 extra toestellen via www.geldvoorelkaar.nl.

Oprichter Marcel Peters: “Inmiddels heb ik 100 klanten die het een mooi concept vinden. Het gaat de goede kant op. Maar waar we nu tegenaan lopen is de financiering. Voor een startend bedrijf is het niet gemakkelijk om financiering te vinden. We hebben weinig eigen vermogen en ook de toekomstige kasstromen heb ik nog niet bewezen. Blijven de klanten betalen? Hoeveel gaan er opzeggen? Wat krijg ik nog van waarde voor apparaten die terugkomen?... Gelukkig zijn er een hoop partijen die willen meedenken. Miele, bijvoorbeeld, vind dat dit de toekomst is en is bereid mee te investeren. Banken zien ook dat dit een nieuwe financieringsmarkt wordt, maar die zijn op zoek naar partijen die meer zekerheid kunnen bieden.”  

Het feit dat Miele jullie steunt, kan wellicht helpen om geldschieters te vinden?

“Inderdaad, alleen al voor de crowdfunding die we doen, is de steun van Miele welkom. We hebben de eerste 100 apparaten vorig jaar met crowdfunding gefinancierd. Maar toen was Bundles nog nieuw en hadden we net investeringen van Miele en Stichting DOEN binnen. We kregen dus snel het vertrouwen van de ‘crowd’ en hebben zo in vier dagen tijd een lening van 110.000 euro voor 100 apparaten binnengehaald.”

"We hebben in vier dagen tijd via crowdfunding een lening van 110.000 euro voor 100 apparaten binnengehaald."

“Het wegzetten van die apparaten bij 100 klanten ging snel. Dan moesten we snel weer door naar een nieuwe crowdfunding. Die huidige campagne, voor 300.000 euro, loopt anders dan de vorige. We bieden een lening aan met 7,7% rendement. Maar de mensen zien dat het een hele grote stap is voor het bedrijf. Ze vragen zich af: ‘Kan het bedrijf dat aan?’ Ze zien niet direct wie er allemaal achter het bedrijf zitten en vooral de partners maken dat we heel snel kunnen schakelen“.  

Is dat rendement van 7,7% gegarandeerd?

“Gegarandeerd in de zin dat de kasstromen in eerste instantie naar de afbetaling van leningen uit de crowdfunding gaan. Een tweede zekerheid is de onderliggende waarde van de apparaten en een derde zekerheid is de hoofdelijke aansprakelijkheid van mezelf als ondernemer. Ik sta persoonlijk borg voor de afbetalingen. Dat toont mijn engagement om dit als ondernemer waar te maken.”  

Je gaat er dus echt voor.

“It’s the only way. Die enorme afvalberg van apparaten inspireerde me. Het is tijd om dat te veranderen. Ik heb lang voor een groot bedrijf gewerkt en dan merk je hoe moeilijk het is om over te stappen van pakweg fossiele energie naar duurzame energie. Vanuit de cultuur van zo’n grote bedrijven gaat de verandering niet komen. Je moet het echt vanuit een jonge onderneming gaan drijven. Dus zei ik: ik neem ontslag en ik ga het zelf doen.”

"Vanuit de cultuur van grote bedrijven gaat de verandering niet komen. Je moet het echt vanuit een jonge onderneming gaan drijven."

Klanten vinden is blijkbaar niet het grootste probleem? Het zit ‘m in de financiering?

“Inderdaad. Het leek aanvankelijk omgekeerd te zijn. Op het moment dat je je doelgroepen kent en weet hoe en waar je ze moet aanspreken, is klanten vinden wel te doen. Tevreden klanten maken ook mond-aan-mondreclame, want het verhaal staat echt sterk. Maar naarmate je makkelijker klanten werft, hoe moeilijker het wordt om de zaak te financieren. In mijn ogen is het financieringsprobleem nu al groter dan het klantenprobleem. Volgend jaar is dat wellicht weer anders, het is een continue balans tussen vertrouwen kweken bij klanten en bij financiers.”

Wie zijn je klanten? Ik ga ervan uit dat dat voorlopers zijn?

“Het is vrij divers. We onderscheiden grofweg drie groepen. Ten eerste heb je de voorlopers. Zij hebben een hekel aan reparaties en/of willen graag het laatste en het nieuwste in huis, en het moet ook duurzaam zijn. De tweede groep zijn mensen die maar tijdelijk iets nodig hebben: expats, studentenhuizen, jonge mensen die tijdelijk ergens wonen. Die ‘flexmarkt’ bereiken we bijvoorbeeld via huurmakelaars: ze kunnen samen met de woning ook flexibele apparaten aanbieden. De derde groep zijn mensen met een beperkt budget. Zij willen volledig grip hebben op hun kosten en doen liever kleine gespreide betalingen dan een grote aankoop.”  

Het Bundles-concept is erg afhankelijk van stipte betalingen. Hoe ga je om met het risico van wanbetalingen?

“In Nederland kan je redelijk waterdichte kredietchecks doen van je klanten. Daarnaast controleren we ook bij de klant thuis of alles in orde is. En last but not least hebben we iedere maand contact met onze klanten. Eén klant op twee bellen we op voor een persoonlijk gesprek. Zo creëer je een wederzijdse persoonlijke vertrouwensband. Dat maakt frauderen minder evident. En het pakt goed uit. De klanten zijn tevreden en denken met ons mee.”

"We creëeren een wederzijdse persoonlijke vertrouwensband met onze klanten. Dat maakt frauderen minder evident."

Hoe zit het met het financieel plaatje voor de klant? Is hij goedkoper af met Bundles?

“Op dit moment moet ik klanten vinden die niet puur voor de prijs kopen, maar die geloven in het concept en de niet-tastbare waarde ervan appreciëren. We hebben wel wat referentiecases, maar we communiceren op dit moment niet over vergelijkingen. Maar als je de case nu zou uitrekenen met de koop van hetzelfde Miele-toestel met dezelfde service en zekerheden, ben je ongeveer na 6,5 jaar quitte. Bij ‘koop’ is de wasmachine dan van jou, bij Bundles blijft hij van Bundles. Met een standaardtoestel is dat 4 à 5 jaar. Het probleem is echter, dat als je ze niet goed gebruikt (te veel wasmiddel, bijvoorbeeld) ze sneller kapot gaan. De impact van gebruikersgedrag is in deze case zo hoog dat het gevaarlijk is om te gaan vergelijken.”  

Dus je claimt niet goedkoper te zijn. Jullie profileren zich vooral met flexibiliteit, ontzorging…

“Ja, en tegelijk hebben we de ambitie om er met de community voor te zorgen dat we wél de goedkoopste zijn. Want we zijn ons ervan bewust dat een duurzaam economisch model enkel werkt als het ook economisch ís. Dan pas krijg je de massa mee. Maar om tot dat punt te komen, moeten we nu maximaal profiteren van de andere voordelen dan de prijs.”

En hoe groter het volume wordt, hoe goedkoper je het kan aanbieden door de schaalvoordelen en dan ben je vertrokken natuurlijk... “Ja en het mooie aan deze case is dat het vrij snel kan gaan. Als ik aan 3.000 toestellen per jaar zit, gaat Miele een uniek Bundles-apparaat bouwen. Met onze uitleestechnologie erin en enkel de functionaliteiten die je nodig hebt in combinatie met de Bundles-app. Zo gaat de hardware-investering flink naar beneden. Hetzelfde geldt voor de financiering: als ik een financier of een ‘crowd’ vind die een 10-jaren obligatie wil afsluiten, dan gaan mijn financieringskosten ook met 25% dalen. Dus de prijs van 1 euro per wasje kan snel dalen naar 50-60 cent. De vergelijking met de aankoop van een wasmachine wordt dan wel heel interessant.”

Als ik aan 3.000 toestellen per jaar zit, gaat Miele een uniek Bundles-apparaat bouwen."

Wordt de Bundles-machine van Miele dan ook een robuustere machine die langer meegaat?

“Een Miele gaat standaard 5.000 wasjes mee. Een gemiddeld gezin wast 250 keer per jaar, dus gaat een Miele wel 20 jaar mee. Maar over 20 jaar zijn er zoveel innovaties die energie, water en wasmiddel besparen dat je eigenlijk niet wil dat zo’n machine zo lang blijft draaien. De aandacht van Miele zou moeten liggen op maximaal hergebruik van de materialen van de machine, niet zozeer op de verlenging van levensduur van het geheel. Innovaties zouden goed moeten zijn voor pakweg 10% van de machine. 90% kan je hergebruiken na toevoeging van een nieuwe 10% om het apparaat weer state of the art te maken. Je verlengt dus de levensduur van de componenten, niet van het apparaat zelf.

"De aandacht van Miele zou moeten liggen op maximaal hergebruik van de materialen van de machine, niet zozeer op de verlenging van levensduur van het geheel."

We laten de machines ook doorheen de tijd delen door verschillende gebruikers om er het maximum uit te halen. Ik zet de machine bijvoorbeeld eerst bij Henk en Toos, een koppel 70-ers die 15 keer per maand wassen en na twee, drie jaar haal ik het apparaat daar weg en zet ik het bij een kinderdagverblijf dat 90 keer per maand wast. Dan hebben alle apparaten binnen de acht tot tien jaar 5.000 keer schone was geproduceerd. En hebben we de materialen in die apparaten twee keer zo productief ingezet dan wanneer je ze niet zou delen.”  

Je beste bondgenoot is de tijd: naarmate de jaren verstrijken, bewijs je dat het concept werkt, worden de voordelen voor de klanten zichtbaar en bewijs je het rendement voor de financiers?

“Ja, alleen heb ik zelf geen geduld. Ik hou van actie, groei. Je moet door kunnen gaan. Het product dat er nu staat is ook niet het product dat er in de toekomst zal staan. Nu moeten we even bewijzen dat het concept de nodige tractie kan genereren en dan kunnen we gaan doorontwikkelen. En daar heb ik geen geduld mee: ik wil laten zien dat het product en de service nog beter kan. Er zijn zoveel circulaire concepten die even veel PR halen, en dat is mooi, maar als het niet in de huishoudens van de mensen zichtbaar en voelbaar is, als de mensen niet zien dat het werkt, dan verlies je de animo en het geloof. Dus tijd is een vijand en een bondgenoot tegelijk.”

"Er zijn zoveel circulaire concepten die even veel PR halen, en dat is mooi, maar als het niet in de huishoudens van de mensen zichtbaar en voelbaar is, dan verlies je de animo en het geloof."

Wanneer komen jullie naar België?

“Snel, we zijn met Procter & Gamble een klantonderzoek aan het opzetten. We bekijken of hun marketingkanalen ons een springplank kunnen bieden naar het buitenland. Het product is eigenlijk klaar voor de Belgische markt. Het komt eraan.”

Zelf investeren in Bundles?

Teken nu in op de crowdfunding campagne (lening aan 7,7%) en maak de tweede groeispurt van het bedrijf mogelijk.

Deel dit artikel