Zonnebrillen uit gerecycleerde koelkasten

vrijdag 10 november 2017

Yuma is een Belgische startup die vanaf 2017 circulaire zonnebrillen gaat produceren. Je leest het goed: circulaire zonnebrillen. Ze worden 3D geprint uit oude autodashboards of gerecycleerd bamboe, en je kan ze terug inleveren tegen een korting als je van zonnebril wil veranderen of als ze stuk zijn. “We willen met onze brillen vooral de conversatie over circulaire economie starten”, aldus bezieler Sebastiaan de Neubourg. Een gesprek.

Vanwaar komt de naam Yuma?

Sebastiaan de Neubourg: “Yuma is de meest zonnige plek op Aarde. Geen slechte naam voor onze zonnebrillen, dachten we.”

Yuma 3D print brillen uit dashboards van auto’s?

“Klopt. Onze leverancier vermaalt de dashboards en trekt daar dan 3D printdraad uit, waar wij dan brillen mee printen. We gebruiken overigens ook gerecycleerde PET-flessen, koelkasten, gerecycleerd bamboe en hout. Momenteel zijn we ook aan het testen met biomateriaal zoals algen.”

“Yuma is de meest zonnige plek op Aarde. Geen slechte naam voor onze zonnebrillen, dachten we.”

Jullie 3D printen bamboe…? Hoe gaat dat?

“Dat is een composiet bestaande uit 40% bamboe-vezelfs en 60% PLA (een biodegradeerbaar plastic gemaakt uit hernieuwbare grondstoffen nvdr.). Het materiaal wordt als printdraad geleverd. Onze printer verwarmt het en print er onze monturen mee. Het blijft een bioplastic maar het geeft echt een natuurlijk hout-effect. We kunnen het ook mooi laser-graveren en schaven tot een unieke bril.”

En op het einde van hun leven gaan de brillen opnieuw in de vermaler om nieuwe printdraad te maken?

“Ja, dat is het idee, zelfs al is het een composiet. Mensen kopen een bril en kunnen deze enkele seizoenen later gratis terugsturen. Ze krijgen dan een fikse korting bij aankoop van een nieuwe, of krijgen een som geld terug. Dat is onze boodschap: de materialenkringloop moet gesloten blijven, we willen onze grondstoffen terug. Het liefst gaan we naar een service-model, waarbij je de bril bijvoorbeeld huurt. Maar dat is voor zonnebrillen nogal lastig, omdat zoiets al wel eens verloren gaat en het lastig is om te blijven doorbetalen voor een zonnebril die je ondertussen niet meer hebt.”

Een YUMA zonnebril uit autodashboards en bamboe

Hoe gaan jullie mensen warm maken voor het concept?

“Inspireren, enthousiasmeren en een community maken. Daarom is onze slogan ook “We are Yuma”. Het is niet zozeer één bedrijf dat een product op de markt brengt, Yuma wil dat als community doen. Door de gesloten kringloop worden mensen immers deel van het verhaal. Klanten leveren hun oude Yuma-zonnebril in, wij hergebruiken de materialen en samen sluiten we de cirkel.

We willen ook werken met bekende gezichten. Zij maken dan bijvoorbeeld een speciale editie zonnebril en dragen de boodschap van Yuma uit bij het brede publiek.

Volgend jaar gaan we overigens ook samenwerken met het Nederlandse The Better Future Factory. In het kader van hun Perpetual Plastic Project gaan we samen festivals afschuimen en van lege drankbekertjes brillen printen. Uiteraard niet van hoge kwaliteit, maar de boodschap wordt zo wel duidelijk.

En tenslotte willen we ook graag samenwerken met lokale jonge ontwerpers. 3D printen is daar heel geschikt voor: je kan elk nieuw ontwerp op een snelle, lokale en eenvoudige manier op de markt krijgen. Deze jonge ontwerpers krijgen dan bijvoorbeeld een designerpercentage van de verkoop.”

Lokale productie is dus ook een bewuste keuze voor jullie?

“Wij willen dat de zonnebrillen zo lokaal mogelijk geproduceerd worden. Maar onze ambitie is tegelijk internationaal. We willen dus overal ter wereld onze brillen lokaal laten maken. Daarvoor kunnen we samenwerken met Fab Labs, 3D Hubs...

"Wij willen dat de zonnebrillen zo lokaal mogelijk geproduceerd worden."

Bepaalde onderdelen die niet geprint kunnen worden, sturen we dan op. De scharnieren van de bril zijn overigens het enige onderdeel dat voorlopig niet in Europa geproduceerd wordt. Alle andere onderdelen zijn made in Europe.”

Zijn Yuma-brillen open source? Zetten jullie bepaalde specificaties online zodat mensen zelf aan het ontwerpen kunnen gaan?

“Toch wel. In de eerste plaats willen we een goede zonnebril op de markt brengen, maar het is wel de bedoeling om in de toekomst van een bepaald aantal modellen de specificaties online te zetten zodat mensen thuis hun bril kunnen printen. Zo geef je mensen zin om iets te maken. Er is dan bijvoorbeeld de mogelijkheid om het bestand gratis te downloaden en aanvullend kan je bij Yuma de scharniertjes en de glazen kopen om erin te klikken. Het gaat nooit hetzelfde resultaat geven als wanneer wij het zouden doen, onder meer door onze polijstprocessen, maar om een nieuwe simpele bril te maken, is het zeker voldoende.”

Zijn jullie al aan het verkopen?

“Neen, nog niet, we starten in het voorjaar van 2017. We weten hoe we moeten produceren, maar moeten nog opschalen voor we een eerste lading kunnen maken. Het idee is om hiervoor een crowdfundingcampagne te lanceren. Dat is dan de ‘validatie’ van het concept: willen de mensen wel een Yuma-zonnebril?”

YUMA zonnebrillen worden lokaal geproduceerd

Wordt het een betaalbare zonnebril?

“De zonnebrillen van Yuma gaan tussen de 100 en 150 euro kosten, simpelweg omdat ze lokaal geproduceerd worden. De loonkost weegt natuurlijk door. Maar we bieden ook glazen van de beste kwaliteit. Op het moment dat we meer kunnen opschalen, kunnen we de prijs opnieuw bekijken.”

Houden jullie het bij zonnebrillen, of denken jullie ook aan andere producten?

“We staan open voor alles. Zonnebrillen zijn een aantrekkelijke, spraakmakende drager van de positieve boodschap en dat blijft de focus op dit moment, maar in de toekomst is alles dat diezelfde rol vervult welkom. Een beetje zoals hoofdtelefoons een aantrekkelijke drager zijn voor het idee van modulariteit en dienstmodellen. Daar zie je ook innovaties gebeuren, bijvoorbeeld bij het Nederlandse Gerrard Street dat hoofdtelefoons verhuurt. Het is iets zichtbaars, iets catchy, een statement, iets modern. We denken andere richtingen uit maar het is nog niet concreet.”

"Zonnebrillen zijn een aantrekkelijke, spraakmakende drager van de positieve boodschap."

Zijn er factoren die jullie belemmeren? Certificeringen, vergunningen, geld…

“(Lacht) Heel veel, maar geen hele grote. Certificatie is enkel nodig voor de glazen, voor het materiaal zelf niet. Geld vinden om onze eerste lading te produceren is nog een zoektocht. We moeten ook nog een platform vinden voor de communicatie, zodat onze boodschap nog meer verspreid wordt.

De enige kanttekening die ik kan maken, is dat België vooruitstrevender zou moeten zijn. We zouden een meer vruchtbare bodem moeten bieden voor dit soort passie. Als België een resolute keuze zou maken voor bijvoorbeeld circulaire economie, en daar op lange termijn op zou inzetten, dan zouden wij wereldleider kunnen zijn. We moeten de toekomst aantrekkelijk maken! Laten we vandaag vertrekken!”

Heb je als jonge ondernemer het gevoel dat er iets aan het schuiven is richting duurzaamheid?

“Dat merk je zeker! Ik zit natuurlijk in een wereldje met allemaal andere ondernemers met dezelfde visie, maar toch merk ik een “shift”. Ik zie opnieuw meer mensen, jong en oud, die ondernemen, die bezig zijn met duurzame business modellen, met bio-economie, met biomimicry, met circulaire economie, met blue economy… en dan voel je dat het wel degelijk aan het kantelen is. Het is nog pril, maar het is wel degelijk aan het gebeuren.”

Deel dit artikel